جایزه سروانتس، عالی ترین جایزه ادبی اسپانیا برنده خود را شناخت

آنچنان که مرسوم است، در پایان نخستین هفته از ماه نوامبر 2023، وزارت فرهنگ اسپانیا برنده عالی ترین جایزه ادبی این کشور را با نام جایزه سروانتس (که بسیاری آن را نوبل ادبی در جهان اسپانیولی زبان می دانند) برنده خود را شناخت.

آنچنان که مرسوم است، در پایان نخستین هفته از ماه نوامبر 2023، وزارت فرهنگ اسپانیا برنده عالی ترین جایزه ادبی این کشور را با نام جایزه سروانتس (که بسیاری آن را نوبل ادبی در جهان اسپانیولی زبان می دانند) برنده خود را شناخت. این جایزه در بیانیه وزارت فرهنگ به آقای لوئیز ماتئو دیز، نویسنده اسپانیایی تعلق گرفت که تا کنون بیش از 50 کتاب داستانی و ادبی منتشر کرده است. در بیانیه این وزارت خانه آمده است که هیئت داوران تاکید کرد که او "یکی از داستان‌نویسان بزرگ زبان اسپانیایی، وارث روح سروانتسی، نویسنده ای در مواجهه با همه ناملایمات و خالق جهان‌ها و سرزمین‌های خیالی است."

هیئت داوران جایزه میگل د سروانتس برای ادبیات اسپانیایی را به لوئیس متئو دیز اعطا کرده است. این جایزه توسط وزارت فرهنگ و ورزش اعطا شده است و ارزش آن 125000 یورو است.تصمیم هیئت داوران توسط وزیر فرهنگ و ورزش، میکل ایستا، با همراهی مدیر کل کتاب، کمیک و کتابخوانی این وزارتخانه ، ماریا خوزه گالویز، در مراسمی که در سالن اجتماعات وزارت ورزش برگزار شد، اعلام گردید.

در بیانیه هیات داوران این جایزه آمده است که «لوئیس متئو دیز با نثر حکیمانه و سبکی که او را در نگاه ادبی منحصربه‌فرد می‌کند، خواننده خود راغافلگیر می‌کند و چالش‌های مستمر و جدیدی را ارائه می‌کند که با آن از قلمرو خیال فراتر می‌رود و واقعیت را در خوانندگانی به دست می‌آورد که خود را به جهان داستان های او اختصاص می‌دهند. در جهان خلاق آفرینش‌هایش، تخصص و تسلط انکارناپذیر زبانی به چشم می‌خورد که نویسنده در نوشته‌ای که در آن فرهنگ‌ها و مردمی را استادانه در هم آمیخته است، به آن اعتبار بخشیده است. سبکی از خود، خواستار، با اصالت بسیار، که در آن طنز اکسپرسیونیستی، تقلیدی یا گروتسک به عنوان بهترین راه برای نسبی ساختن آنچه اتفاق می افتد غالب است، و مستلزم دیدگاهی شفاف و مبهم است که به ما امکان می دهد پیچیدگی شرایط انسانی را تأیید کنیم».

لوئیس متئو دیز (لئون، 1942) یکی از پرکارترین نویسندگان صحنه ادبیات اسپانیا است. او علاوه بر دو کتاب شعر، آثار داستانی، زندگی نامه ای و مقاله نویسی دارد که جوایز مهمی را به خود اختصاص داده است. او دو بار جایزه منتقدان و جایزه ملی روایت، جایزه فرانسیسکو آمبرال و جایزه کافه خیخون و غیره را به دست آورده است. در سال 2020 جایزه ملی برای ادبیات اسپانیایی نیز به او اهدا شد.

از برجسته‌ترین آثار او می‌توان به «ایستگاه‌های استانی» (1982)، «چشمه عصر» (1986)، داستان‌های گردآوری شده در «براساس دی آگوست»، «ساعت‌های کامل» (1990)، «پرونده غارگان» (1992) اشاره کرد. آخرین رمان‌های او «پیش‌زادگان جانبی» محصول ۲۰۲۰ و «جنایت‌های من به‌عنوان حیوان خانگی» از سال ۲۰۲۲ هستند. گفتنی است جایزه فاخر سروانتس، با اعطای این جایزه به ارزش 125000 یورو، هر سال تحسین عمومی به نویسنده ای تعلق می گیرد که با کلیت آثار خود به غنی سازی میراث ادبی اسپانیایی کمک کرده است.

جایزه سروانتس به هر نویسنده ای که آثار ادبی او تماماً یا قسمت اصلی آن به زبان اسپانیایی نوشته شده باشد می تواند اهدا شود. آکادمی‌های زبان اسپانیایی، نویسندگانی که در فراخوان‌های قبلی جایزه گرفته‌اند، مؤسساتی که به دلیل ماهیت، اهداف یا محتوایشان، با ادبیات به زبان اسپانیایی مرتبط هستند و اعضای هیئت داوران می‌توانند نامزدهای جایزه را به صورت سالانه معرفی کنند.   

https://www.culturaydeporte.gob.es/actualidad/2023/11/231107-premio-cervantes-2023.html

کد خبر 17365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =